lørdag 12. mars 2011

Når gener blir personlig

Hvis du vil vite hva ditt arvestoff kan fortelle deg om deg selv, må du ikke være redd for å spytte i glasset. Selv spyttet jeg flere milliliter i fjor sommer for deretter å sende den ikke helt delikate væsken med luftpost til USA. Noen dager senere mottok firmaet 23andme spyttet og startet straks med å fiske ut DNA fra mine munnhuleceller for å analysere det. Åtte uker senere var resultatet klart, og jeg kunne logge meg på nett for å finne ut hva arvestoffet mitt hadde å fortelle.
Jeg var ganske nervøs da jeg logget meg på for å lese resultatene. Hva hvis jeg fikk vite at jeg hadde stor risiko for å få brystkreft eller Alzheimer? Ville jeg egentlig vite det? Jeg hadde tenkt mye på akkurat det på forhånd, og bestemt meg for at jeg ville vite. For det første har vi ingen veldig alvorlige sykdommer som går i arv i familien. Dessuten er det slik at man kan beskytte seg mot mange sykdommer hvis man vet om risikoen.
Jeg klikket meg først inn på ”traits”. Det var morsomt endelig å forstå hvorfor jeg aldri får omgangssyke. Jeg har et gen som gjør at slike virus ikke klarer å angripe meg. Antageligvis har barna mine arvet genet, for de blir heller ikke syke. En annen analyse avslørte at jeg har et gen som gir sprintmuskler. Det var nok derfor jeg satset på sprint som. I dag jogger jeg bare sakte. Kanskje jeg må øke tempoet litt? Jeg fikk også svar på hvorfor jeg ligger søvnløs hvis jeg drikker kaffe etter klokka 14. Kroppen min bryter nemlig ned koffein i kaffe veldig sakte.  Ellers kunne jeg kanskje vært litt smartere enn jeg er i dag, for i DNAet mitt finnes det en genvariant som gjør barn smartere hvis de får morsmelk. Det fikk ikke jeg.
Testen forteller deg også hvordan du er i slekt med andre mennesker på jorda. Mitt arvestoff er typisk Nordeuropeisk, men mitokondriene mine stammer fra Europas urbefolkning. Det er nok sameblodet mitt som har sørget for det.
Allikevel, det mest nyttige jeg fikk kjennskap til var tester som handlet om min egen helse. Nå vet jeg et par ting som jeg kan ha stor nytte av å vite. Og her er jeg ikke alene kunne David Kaufman fortelle da American Society of Human Genetics nylig hadde sitt årsmøte. En spørreundersøkelse av mer enn 1000 mennesker som har tatt samme gentest som meg, viste at 34 % i etterkant ble mer bevisste på hva de spiste. Videre sa 14 % at de trente mer og 16 % hadde foretatt endringer på medisiner og kosttilskudd. Resultatene er imponerende, for det å få mennesker til å endre livsstil er meget vanskelig selv om folk har arvelige sykdommer i familien. Nå vil min kjære mann ta testen. Har du lyst på det samme finner du mer informasjon her: www.23andme.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar